Ensimmäinen tasavalta

Musiikkipitoinen dokumenttiesitys oli eeppisten mittasuhteiden draama, joka kattoi yli puoli vuosisataa suomalaista historiaa. Esitys perustui kokonaisuudessaan autenttisiin lähteisiin: muistiinpanoihin, päiväkirjoihin, kirjeisiin ja aikalaiskuvauksiin. Se kurkisti kabinetteihin ja historian julkisivujen taakse ja näytti, kuinka hiuskarvan varassa voivat olla asiat, joita pidämme arkisina itsestäänselvyyksin.

Näytelmän videoiden vastaavat ja esityksessä mukana olleet livekuvaajat yltivät hämmästyttäviin suorituksiin, esitys tuotiin miltei "iholle"!

Esityksen näkökulmahenkilönä oli Suomen ensimmäinen presidentti ja tasavaltaisen hallitusmuodon luoja Kaarlo Juho Ståhlberg (1865‒1952). Suomalainen kansanvalta ja parlamentarismi henkilöityvät kenties enemmän kuin kehenkään muuhun juuri Ståhlbergiin ‒ stoalaisen tyyneen valtiomieheen, jonka ansiot ovat ihmeen vaivattomasti unohtuneet sankaritarinoiden varjoon.

Keskushenkilönsä kautta esitys valoitti niitä suunnattomia ponnisteluja, joita demokraattisen yhteiskuntamuodon ylläpitäminen vaatii jatkuvasti eri tahoilta uhkaavien autoritaaristen voimien paineessa. Ståhlbergin roolissa esiintyi loistava Vesa Vierikko, jonka lisäksi näyttämön kansoittavat kotimaisen historian henkilöt valovoimaisten näyttelijöiden upeasti tulkitsemina.

Retkellä Kansallisteatteriin saimme nauttia laadukkaasta esityksestä ja samalla tietoiskun historiasta. Bussissa meno ja paluu matkalla historioitsija Kyösti avasi "Ensimmäisen tasavallan" taustoja tunnetulla tyylillään ja asiantuntemuksella! Väliajalle Antti oli tilannut maittavan välipalan, eikä meidän tarvinnut jonottaa. Matkat sujuivat turvallisesti bussilla. Hieno ilta!