Edunvalvonta

Jäsenyytesi on koko Kansalliselle senioriliitolle tärkeä. Jäsenyytesi kasvattaa joukkoamme ja sen myötä painoarvoamme, kun pyrimme vaikuttamaan meitä ikäihmisiä koskeviin asioihin. Kansallinen senioriliitto ry harjoittaa edunvalvontatyötä valtakunnallisella tasolla esimerkiksi eläkeasioissa, ikäihmisten hyvinvoinnissa ja ikäihmisten asemasta yhteiskunnassa.

Paikallisesti

Hollolan vanhus- ja vammaisneuvostossa yhdistystämme edustaa Eija Jokinen varalla Raili Koivisto.

Hollolan vanhus- ja vammaisneuvosto on osallistumis- ja vaikuttamisväylä ikääntynyttä väestöä, veteraaneja ja vammaisia henkilöitä koskevissa asioissa. Vanhus- ja vammaisneuvoston nettisivut löytyvät Hollolan kunnan nettisivujen alta.

Alueellisesti

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen vanhusneuvostoon kuuluu Eija Jokinen ja Markku Viljanen Orimattilan kansallisista senioreista.

Hämeen eläkeläisjärjestöjen neuvottelukunta (HENE) järjestää yhdessä Hämeen kansallisen senioripiirin ja muiden eläkeläisjärjestöjen kanssa edunvalvontaa omalla toimialueellaan. Neuvottelukunta tekee kannanottoja eri medioihin ja pitää yhteyttä alueen omiin kansanedustajiin.

HENEen kuuluvat Pirjo-Liisa Snellman-Tenhunen ja Markku Viljanen Orimattilasta.

Valtakunnallisesti

Kansallinen senioriliitto ry tukee ikäihmisten yhteiskunnallista osallistumista tasavertaisina toimijoina muiden väestöryhmien kanssa. Senioriliitto on neljänneksi suurin kuudesta eläkeläisjärjestöstä, jotka ovat perustaneet edunvalvontajärjestön Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n

EETU ry:n hallituksessa senoriliittoa edustavat puheenjohtaja Kari Kantalainen ja toiminnanjohtaja Maarit Kuikka.

Hollolan kansallisten senioreiden varapuheenjohtaja Pirjo Kuikka kuuluu senioriliiton liittovaltuustoon.

Kansainvälinen toiminta

Kansallinen senioriliitto ry osallistuu European Senior`s Unionin (ESU) toimintaan. ESU kokoontuu pari kertaa vuodessa laatimaan yhteisiä suosituksia eläkkeisiin, eläkeikään, ikääntyvien palveluihin sekä senioreiden henkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toiminnallisuuteen liittyvissä kysymyksissä.ESU:ssa Kansallista senioriliittoa edustaa Risto Hämäläinen Savonlinnasta ja Eija Alakangas Jyväskylästä.